021 66...Klik za prikaz celog broja

Kliknite za veću sliku - Pozorište manjiske populacije
Pozorište manjiske populacije
Kliknite za veću sliku - Repertoar Novosadskog pozorišta
Repertoar Novosadskog pozorišta
Kliknite za veću sliku - Pozorište u Novom Sadu
Pozorište u Novom Sadu

Osnivanje Novosadskog pozorišta-Újvidéki Színház-a prethodila je bezbroj puta obnovljena ili, u suštini, više od deset godina stalno prisutna rasprava. Naime, u Vojvodini postojalo je samo jedno, Subotičko narodno pozorište, koje je davalo predstave na mađarskom jeziku i ono je svoj repertoar i programski profil prilagođavalo potrebama i tradiciji grada domaćina i misiji, koja mu je bila dodeljena: gostovanja po gradovima, selima i naseljima Vojvodine gde postoji mađarski živalj. Novosadski teatar je trebalo da nastalim intelektualnim potrebama da savremeni scenski odgovor, ali ne u smislu oponenta, već u duhu nadgradnje u ovom, inače među Mađarima, veoma popularnom, važnom i uvaženom delu stvaralaštva.

Novi Sad je postao univerzitetski grad, centar niza prvorazrednih kulturnih, informativnih i drugih delatnosti, sa brojnom humanitarnom i tehničkom inteligencijom, grad Sterijinog pozorja, dakle mesto gde se prirodno stvorila potreba za avangardnim scenskim doživljajem i na mađarskom jeziku sto se konačno i desilo osnivanjem ovog pozorišta, koje je pre 29 godina bez svog doma, glumaca, tehnike, ali požrtvovanjem svih, pre svega prvog upravnika, Ištvana P. Nemeta, odigralo svoju prvu predstavu.

Bila je to drama Ištvan Erkenja: Mačja igra u režiji mladog Tibora Vajde, apsolventa FDU u Beogradu, a datum: 27. januar 1974. godine. Već trećeg februara diže se zavesa nove premijere: Plej Strindberg u režiji Radoslava Dorića. Ova predstava je imala frenetičan uspeh i uvela je Novosadsko pozorište-Újvidéki Színház u središte pažnje publike, kritike, struke gde je ono i ostalo sve do današnjice.

Ovo pozorište nikada nije imalo stalnog reditelja, ali je bilo uvek otvoreno pred najeminentnijim majstorima režije koji su sa radošću i sa novim idejama bogatili sezonu za sezonom i na taj način dali im i jasan karakter. Naravno, život pozorišta je nalik životu čoveka, radi se o specifičnom živom biću, i, razume se, postoje i promašaji, loši ili slabiji periodi, ali ukupni učinak ipak se meri frekventnim, proverenim uspesima.

Novosadsko pozorište-Újvidéki Színház je jedino pozorište manjiske populacije koje je čak dva puta bio predstavnik Jugoslavije na međunarodnim takmičenjima. Tvrdimo, uz argumente, da je ovo pozorište bilo i ostalo možda jedino koje sa većim ili manjim uspehom, ali permanentno prati pulsiranje savremenog izraza u tumačenju humanističkih poruka. Ovo pozorište nije govor u jednom pravcu, nikad nije ni bilo, jer se njegove predstave simultano prevode na srpski jezik, imajući u vidu pre svega važnost sredine i pune komunikacije sa tom sredinom.

Novosadsko pozoriste-Újvidéki Színház ima glumački ansambl od 16 članova, direktor je Laslo Šandor.

Više o Novosadskom pozorištu, na mađarskom jeziku, možete pogledati na stranici Magyar - Újvidéki Színház.

Broj otvorenih strana ovog meseca: 33